Havnebyen Oslo, der fjorden er tilgjengelig
Samfunnsgeograf Alf Jørgen Schnell retter oppmerksomhet mot «Grønlikaia: 10 anbefalinger for østkantens fjordby» i en tekst på Plans nettsider. Hans omgang med fjordbyen krever et svar.
Samfunnsgeograf Alf Jørgen Schnell retter oppmerksomhet mot «Grønlikaia: 10 anbefalinger for østkantens fjordby» i en tekst på Plans nettsider. Hans omgang med fjordbyen krever et svar.
To publikasjoner fra henholdsvis Fragment og Rodeo/Hav Eiendom tar for seg mulighetene for hver sin havn, en i Oslo og en i Bergen. Tekstene avdekker to motsatte strategier for byutvikling.
I boken Historien bak Oslos gatenavn viser Erlend Tidemann hvilke skiftende politiske og ideologiske føringer som har gitt våre gaters navn.
Etter mange år med utbyggerstyrt inkrementell byutvikling i Paradis i Stavanger tok politikerne over styringen. Hvorfor skjedde dette og hvilke interesser og idealer styrer utviklingen nå? Noe av dette har NORCE og UiS undersøkt i en sosiokulturell stedsanalyse av Paradis.
Parminder Kaur Bisal var prosjektleder for områdesatsingen Fjell2020 i Drammen kommune. Nå trekker hun lærdommene fra prosjektet videre inn i Nye Drammen kommune.
Intervju med Marja Skotheim Folde, leder i Norsk Bolig og Byplanforening (BOBY)
– Alle tettsteder prøver å få til en levende by. Hvorfor skal ikke de som jobber i produksjonsbedrifter få ha byen som arbeidsplass, slik som journalister og arkitekter? Arkitekt Aksel Borgen vil ha industrien tilbake til byene.
Matvarer, metaller og olje er blant råvarene som har økt i pris under koronaen. Det er bare å forberede seg på at prisene fortsetter å være høye, sier Christian Anton Smedshaug i AgriAnalyse.
– Vi ser at aktivitetsnivået i fjellet øker, men klarer ikke å lage noen god evaluering av effekten på for eksempel økosystem eller karbonlagring, sier Geir-Harald Strand i Norsk institutt for bioøkonomi.
Nasjonal Transportplan legger opp til at drivstoffavgiftene faller bort. Det vil gi en nedgang i statens inntekter på 10 milliarder kroner i året, ifølge Bjørne Grimsrud i Transportøkonomisk institutt. Samtidig legger planen opp til å bruke mer penger på vei.