Lukk
Plan – Tidsskrift for samfunnsplanlegging, regional- og byutvikling

Artikler


Publisert

Havnebyen Oslo, der fjorden er tilgjengelig

Samfunnsgeograf Alf Jørgen Schnell retter oppmerksomhet mot «Grønlikaia: 10 anbefalinger for østkantens fjordby» i en tekst på Plans nettsider. Hans omgang med fjordbyen krever et svar.

Publisert

Om havnebyer uten havn

To publikasjoner fra henholdsvis Fragment og Rodeo/Hav Eiendom tar for seg mulighetene for hver sin havn, en i Oslo og en i Bergen. Tekstene avdekker to motsatte strategier for byutvikling.

Publisert

Politikken bak et godt gatenavn

I boken Historien bak Oslos gatenavn viser Erlend Tidemann hvilke skiftende politiske og ideologiske føringer som har gitt våre gaters navn.

Publisert

Et paradigmeskifte i byplanleggingen?

Etter mange år med utbyggerstyrt inkrementell byutvikling i Paradis i Stavanger tok politikerne over styringen. Hvorfor skjedde dette og hvilke interesser og idealer styrer utviklingen nå? Noe av dette har NORCE og UiS undersøkt i en sosiokulturell stedsanalyse av Paradis.

Publisert

Fra Fjell2020 til kommunesammenslåing

Parminder Kaur Bisal var prosjektleder for områdesatsingen Fjell2020 i Drammen kommune. Nå trekker hun lærdommene fra prosjektet videre inn i Nye Drammen kommune.

Publisert

Intervju, Marja Skotheim Folde, BOBY

Intervju med Marja Skotheim Folde, leder i Norsk Bolig og Byplanforening (BOBY)

Publisert

Er mer industri i byen en kur mot tomme butikklokaler på gateplan?

– Alle tettsteder prøver å få til en levende by. Hvorfor skal ikke de som jobber i produksjonsbedrifter få ha byen som arbeidsplass, slik som journalister og arkitekter? Arkitekt Aksel Borgen vil ha industrien tilbake til byene.

Publisert

Råvaremarkedet: På tide å bekymre seg for julegavene? 

Matvarer, metaller og olje er blant råvarene som har økt i pris under koronaen. Det er bare å forberede seg på at prisene fortsetter å være høye, sier Christian Anton Smedshaug i AgriAnalyse.

Publisert

Store mengder ikke-kartlagt myr i fjellet en planleggingsutfordring

– Vi ser at aktivitetsnivået i fjellet øker, men klarer ikke å lage noen god evaluering av effekten på for eksempel økosystem eller karbonlagring, sier Geir-Harald Strand i Norsk institutt for bioøkonomi.

Publisert

Lavere inntekter og høyere utgifter for staten med Nasjonal Transportplan

Nasjonal Transportplan legger opp til at drivstoffavgiftene faller bort. Det vil gi en nedgang i statens inntekter på 10 milliarder kroner i året, ifølge Bjørne Grimsrud i Transportøkonomisk institutt. Samtidig legger planen opp til å bruke mer penger på vei.