Under den slitne bro
Grønland, særlig den delen av området som ligger nærmest nedgangene til T-banestasjonen, har vært gjenstand for debatt i vinter. Vi tok en prat med to som har ulike tilnærminger til hva som bør gjøres i området.
Grønland, særlig den delen av området som ligger nærmest nedgangene til T-banestasjonen, har vært gjenstand for debatt i vinter. Vi tok en prat med to som har ulike tilnærminger til hva som bør gjøres i området.
Mens nyhetene fylles opp av tekster og videoer av desperate flyktninger som angripes av grensevakter i Europa, inviterer Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi til vinterseminar i samfunnsgeografi hvor tema grenser skal diskuteres i en samfunnsgeografisk kontekst.
Og forstår du hvordan en planstrategi kan og bør utformes? Ikke? Her er et kurs for deg!
Beitekartlegger Yngve Rekdal mener de beste beitearealene trenger beskyttelse fra nedbygging på samme måte som matjord.
Vi intervjuer Bengt Andersen, byforsker ved OsloMet og Håvard Stamsø-Ellingsen, senterleder for ungdomsklubben Fellesverket i Oslo.
Lørdag 14. desember takket Vy for seg på Sørlandsbanen. Dagen etter tok britiske Go-Ahead over ruta. Plan bestilte tur/retur-billett. Representerer linjeovertagelsen et epokeskifte i norsk infrastukturhistorie?
Kampen om fordeling av fiskekvotene fra fellesskapet blir stadig hardere. Myndighetene tillater i praksis at kvotene konsentreres på færre fartøyer og kommuner. Dette utarmer råstoffgrunnlaget for verdiskaping i mange fiskerisamfunn i strid med fiskerilovgivningens kystpolitiske formål om sysselsetting og bosetting. Denne artikkelen forklarer hvorfor bare 10 prosent av de leveringspliktige kvotene som tildeles trålerne anvendes etter lovens formål om «å sikre stabil råstofftilførsel til anlegg som bearbeider fisk».
Byrådet i Oslo har lansert sine planer for en tredje boligsektor i hovedstaden Vi har snakket med arkitekt og styreleder i den ikke-kommersielle stiftelsen Ormsundveien Økogrend, Marie Hallandvik Hortemo. Hun mener stiftelsen er en opplagt pilot i utviklingen av en tredje sektor.
Sosiologen mener vi befinner oss i en verdensøkonomi preget av rovdyrkapitalisme. – Der utviklingen er mest brutal, er den tilsvarende vanskelig å forstå, sier hun.
Byplanhistoriker Hans-Jacob Roald mener en bør søke alternativer til dagens bompenger, som f.eks. veiprising. For ham er bompengeopprøret ikke bare en reaksjon på den økonomiske belastningen, men også et symptom på en kompleks og i praksis udemokratisk planlegging som folk nå sier nei til.