Jobber du med planlegging i offentlig sektor og ønsker faglig påfyll? Da kan du ta en kikk på dette nye nettbaserte kurset i regi av Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og NTNU.
– Alle tettsteder prøver å få til en levende by. Hvorfor skal ikke de som jobber i produksjonsbedrifter få ha byen som arbeidsplass, slik som journalister og arkitekter? Arkitekt Aksel Borgen vil ha industrien tilbake til byene.
Matvarer, metaller og olje er blant råvarene som har økt i pris under koronaen. Det er bare å forberede seg på at prisene fortsetter å være høye, sier Christian Anton Smedshaug i AgriAnalyse.
– Vi ser at aktivitetsnivået i fjellet øker, men klarer ikke å lage noen god evaluering av effekten på for eksempel økosystem eller karbonlagring, sier Geir-Harald Strand i Norsk institutt for bioøkonomi.
– Stipendet er for studenter generelt som ønsker å fordype seg i urbane problemstillinger, sier Eilert B. Ellefsen i Habitat Norge.
Nasjonal Transportplan legger opp til at drivstoffavgiftene faller bort. Det vil gi en nedgang i statens inntekter på 10 milliarder kroner i året, ifølge Bjørne Grimsrud i Transportøkonomisk institutt. Samtidig legger planen opp til å bruke mer penger på vei.
– En demografisk trend vi har hatt siden svartedauden er over. Denne erkjennelsen må inn i ryggmargen hos alle som deltar i debatten om bygda: Distriktene er ikke i stand til å reprodusere seg selv, sier Victor Norman, professor emeritus ved Norges Handelshøyskole.
– De globale problemene ligger i byer og urbane områder, da følger det at løsningene må være urbane, sier Erik Berg i Habitat Norge.
Eksperter på nabolagsutvikling i Oslo savner ambisjoner i regjeringens nye nasjonale strategi for den sosiale boligpolitikken som Kommunal- og moderniseringsdepartementet la fram denne uka.
Hva slags ideer ligger bak hvordan steder i Norge er utviklet? Det er temaet for en ny norsk podkast.